.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گردشگری قدرت نرم مازندران
غلامعلی رنجبر

شمال نیوز: اهمیت گردشگری برای مازندران به قدری بالا است که باید از زوایای مختلفی روی آن کارهای اساسی و علمی صورت گیرد. موضوع گردشگری باید هدفمند و تاثیرگذار باشد و باید از حالت انفعال به حالت فعال تغییر حالت دهد.

آنچه در آموزه های قدرت نرم آمده این است که "قدرت نرم به هر گونه قدرتی که بتواند در طرف مقابل چنان تغییری را ایجاد کند که بدون هیچ هزینه کردی با استفاده از امکانات طرف مقابل و به دست و به خواست خود آنها در موضوع مورد نظر اشتیاق و پذیرش ایجاد کند". قدرت نرم میل و خواست و شیفتگی در طرف مقابل برای پذیرش ایده ها و افکار شما را به وجود می آورد و نقش غیر مستقیم منتهی با تاثیرگذاری ماندگار دارد.

یکی از راههای مهم این تاثیرگذاری و ایجاد شیفتگی و پذیرش استفاده جستن از اهرم تبلیغات است. تمام رقبای ما در صدد هستند که در مردم ما این تغییر را به گونه ای پدید بیاورند که مردم با دست خود و با خواست خود با استفاده از اهرم های متنوع، حضور رقیب را پذیرفته و تحمل نموده و در نهایت شیفته حضور او شوند.

نگاه کردن به موضوع گردشگری از این زاویه بسیار مهم است که می تواند به عنوان یک قدرت نرم عمل کند و اگر درست هدایت شود می تواند پیام انقلابی و اسلامی ما را به گونه ای به مردم سایر نقاط کشور و سایر کشورهای جهان برساند که تاثیر ماندگاری در زندگی و گرایشات و نگرش و بینش آنها به طور دراز مدت بر جای بگذارد و برای آن ها خاطرات جاودانه ایجاد کند.

آموزش و هوشمندسازی نقش اساسی را در بهره برداری هدفمند از قابلیت های گردشگری دارد و باید مردم مازندران خصوصاً آنهایی که مستقیماً با گردشگران در ارتباط قرار دارند، به گونه ای تحت آموزش قرار داده شوند که هر کدام سفیرانی برای القاء پیام از سوی مازندران باشند. اهمیت این مسئله آنقدر بالا است که هر گونه هزینه کردی برای نیل به این هدف والا توجیه پذیر خواهد بود.

در یک پروسه و فرایند هدفمندسازی گردشگری، سرمایه گذاری بر روی تربیت نیروهایی که بتوانند اهداف والای تاثیرگذاری روحی و روانی بر روی گردشگر را تحقق بخشد، ضروری است. نوع رفتار و برخورد و شیوه های احترام گذاری به گردشگران و مطالبی که باید در کنه ذهن آنها توام با تفریح و ایجاد احساس خوش در آنها القاء شود باید به تعداد زیادی از افراد میدان دار در قالب های مختلف آموزش داده شود.

ترسیم چهره روشن و امید بخش و پیشرفته و توسعه یافته از مازندران و نشان دادن کلاس بالای تربیت اسلامی و فرهنگ والای مازندرانی و القاء این مطلب که این فرهنگ والا متاثر از آموزه های علوی گرایی مازندرانی ها در طول تاریخ است و اینکه نهادینه شدن این معرفت موجبات کنش ها و واکنش های ناخودآگاه فرهنگی نیروهای ما در برابر گردشگران شده است، باعث می شود که گردشگران به تفکر بیشتری درباره مکتبی که چنین نیروهایی را می تواند تربیت کند بپردازند.

باید باور داشت که برخورداری از لذات زودگذر هدف اصلی و اساسی اکثریت گردشگران نیست، بلکه اکثر آنها برای درک مفاهیم و دریافت رمز و راز زیبایی ها و کشف توانمندی ها و قابلیت های محیطی و انسانی سفر را انتخاب می کنند و در صدد افزایش تجربیات خود در مورد ملل و سرزمین ها هستند. سفر باید عبرت آموز باشد و توصیه به سفر از این زاویه به معنی هم افزایی تجربیات ملت ها و نهادینه شدن آن در افراد و جمعیت ها است.

ملاحظه می شود که گردشگری و سفر ورزی می تواند به عنوان ابزار قدرت نرم برای تاثیرگذاری بر روی گردشگران به حساب بیاید. نمایش زیبا و جذاب از آداب و رسو م و رعایت ادب و احترام در برخوردها و محبت و راهنمایی های رافت آمیز و ارائه هدفمند اطلاعات و تشریح زیبایی ها با زبان و بیان مناسب و تهیه بروشورهای زیبا جهت معرفی اماکن و اشتیاق آفرینی جداً‌ نیاز به هنر و تخصص دارد. تمیزی و نظافت باید حرف اول را در آماده سازی اماکن برای استفاده گردشگران بزند. حوصله و دقت در این مسئله باید به قدری بالا باشد که خود تبدیل به یک نشانه و علامت فرهنگ والای مازندران و تربیت اسلامی مردم آن باشد.

متاسفانه در سالهای اخیر ورودی شهرها به دلیل برخورداری از مشاغل خدماتی نظیر تعمیرگاهها و تعویض روغن و ... چهره نازیبایی دارند و تقریباً ‌در تمام شهرها با ورودی های نازیبا توام با بوی مشمئز کننده رو به رو هستیم که برخورد اول را در ایجاد قضاوت منفی در مورد فرهنگ مردم ساکن در آن شهرها در اذهان گردشگران ایجاد می کند به طوری که پاک کردن این تاثیرات به انرژی زیادی نیاز دارد.

درست است که مسئولیت هماهنگ سازی و پیگیری این مسائل با دستگاه خاصی است ولی به یک عزم همگانی برای نشان دادن این قدرت نرم در مازندران نیاز است. عزم و اراده ای که بتواند تغییرات محیطی و تربیت ها و نهادینه سازی رفتارها و تغییر عادات را هدفمند در جهت این تاثیرگذاری فرهنگی هدایت کند. آمایش سرزمین با دیدگاه گردشگر پذیری و ایجاد سود درازمدت و مداوم برای مازندران بسیار ضروری است و علاوه بر آمایش سرزمین باید به آمایش و پالایش تفکرات کهنه و قدیمی و زیباسازی فکری و آرایش رفتار نیز اقدام نمود.

گفتنی های زیادی در این رابطه وجود دارد که باید دوستان خوب از هر سنخی تجربیات خود را بیان نمایند تا با هم افزایی آنها بتوان به یک راهکار جامع برای این هدفمند سازی تربیتی دست یافت تا مازندران مجموعاً (اعم از مکان و نیروی انسانی) به یک محیط گردشگری تاثیرگذار تبدیل شود.

اگر هر کسی یک نکته از تجربیات مثبت و منفی خود را بازگو نماید هزاران نکته گردشگری را می توان جمع آوری و ارزیابی کرد. مسائلی نظیر اکوتوریسم و تشکیل گروههای مردم نهاد برای این مسئله می تواند مورد بحث بیشتری قرار گیرد.

غلامعلی رنجبر/عضو هیات علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.045 seconds.